donderdag 14 juli 2022

Zonnebad als medicijn

Ondanks mijn grote interesse voor boerenzwaluwen en veel waarnemingen sta ik ook nog altijd voor allerlei raadsels. Ik ben ook geen bioloog, slechts een vogelliefhebber. Al langer houdt me de vraag bezig waarom deze vogels op zeer warme dagen op hete dakpannen gaan zitten. Soms om even uit te rusten, maar het lijkt erop dat er ook wel eens meer achter zit. Natuurkenner, journalist en dichter Sander Grootendorst bracht me gisteren op een idee. Op zijn site ‘Natuurvertaler’ (https://sandergrootendorst.com/) publiceerde hij een interessant stukje. Hij stelde vast op een zeer warme dag dat vogels de zon opzoeken en zo veel mogelijk hun verenkleed eraan blootstellen. Parasieten laten zich door hitte verjagen, schrijft hij. “Een zonnebad als medicijn”, merkte hij fijntjes op. Van huis- en boerenzwaluwen is bekend dat ze veel last hebben van parasieten. Uren zijn volwassen vogels op de delle van Stokkink vaak bezig zich er van te ontdoen. Voor een tweede broedsel zoeken ze waarschijnlijk mede om die reden ook een ander nest. Toen ik vandaag zwaluwen zag zonnebaden op de pannen, één vogel lag er zelfs languit op, moest ik hier direct weer aan denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten