maandag 4 juli 2022

Zesling op Stokkink

Een zesling. Daar lijkt het in elk geval op. Vier of vijf jongen is gebruikelijk bij boerenzwaluwen. Gisteren uitgevlogen jongen kropen vanmorgen, kennelijk speciaal voor een foto even tegen elkaar aan, op een uitstekend hout voorop de delle, in het achterhuis van boerderij Stokkink. Ze groeiden op in een nabijgelegen nest, waar de zon amper doordringt. Omdat ik liever niet met flitslicht werk, heb ik er ook amper foto's van. Jongen tellen in een nest is vaak toch lastig. Ze verschuilen zich nogal eens achter elkaar. Op donkere plekken tussen de oude balken is het zeer moeilijk tellen. En zijn ze eenmaal uitgevlogen dan kruipt er op hun zitplek een enkele keer ook wel eens een vogel van een ander nest tussen. Maar vanmorgen denk ik toch dat het inderdaad om zes jongen uit één nest ging die even voor mij poseerden. Het zevende nest met uitgevlogen jongen dit seizoen. Elf paartjes tel ik. Ondertussen zijn een paar paartjes al druk met een tweede broedsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten