vrijdag 2 september 2022

Het is stil op de delle


Het is vanmorgen (2 september 2022) stil op de delle. De drie gisteren uitgevlogen jongen zijn met hun ouders al vroeg vertrokken uit boerderij Stokkink. Het zijn jongen van een tweede broedsel, die net als het eerste broedsel van dit paar opgroeiden in een nest boven een oude stallamp. Hieronder ligt een duurzaam gebruikte krant (Trouw, misschien wel de best krant van Nederland) bezaaid met poep en daartussen is ook nog een eierschaal te zien. Opmerkelijker is nog de zwaluwpoep in de oude 'gruppe' van de stal, keurig gedeponeerd op de plek waar deze voor is vervaardigd. Een dat is dan weer te danken aan een draadje hierboven, waaraan met een touw en een leertje eens staarten van koeien bevestigd waren om te voorkomen dat die in hun eigen mest belandden. De draadjes waren deze zomer vaak de zitplekken van het paar zwaluwen en hun jongen van het eerste en tweede broedsel. Na negen uur keek ik buiten de boerderij nog even of ik ergens de jongen zag vliegen of zitten met voer aanvliegende ouders. Toen ik na een poos nog wel een valk zag rondvliegen, wist ik waarom ze elders hun vliegoefeningen deze morgen doen. De zeer brutale valk plukte deze zomer vanuit de oude kastanje achter onze boerderij jongen uit de lucht en deed dat zelfs een keer van het onderste deel van de nienduur, in het onderschoer. Ik hoop maar de de gisteren uitgevlogen jongen dit lot is bespaard. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten