zaterdag 6 augustus 2022

Pootje uit bij vliegen

Zwieren en zwenken. Hierin tonen boerenzwaluwen zich ware meesters. Ze zijn te klein en te snel vaak ook om er met mijn camera alle acrobatische toeren van vast te leggen. Bij één foto viel mij deze week een klein detail op, dat ik om er iets van te laten zien, sterk uitvergrootte. Soms trekken de vogels in de lucht hun ‘landingsgestel’ (de pootjes) niet volledig in. De vogel op de foto lijkt alleen één poot hoog in de lucht ver uit te steken, als is het andere pootje niet goed te zien. Eén van zijn lange staartpennen is ook iets korter dan de andere. Soms breekt een staartpen, die ook wordt gebruikt voor houvast tegen een balk bij het voeren van jongen. Zou de vogel één pootje benutten ter compensatie bij het draaien tijdens het vliegen? vraag ik me dan af. Er valt bij deze vogels nog veel te bestuderen, net als bij andere vogels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten