zaterdag 28 mei 2022

Jongen in de ochtend

Waarom kruipen jongen van boerenzwaluwen in de vroege ochtend uit het ei? Dis is voor mij één van de vele wonderen van natuur. Er zijn vast mensen die direct weten te verklaren dat ze zo ook snel gevoerd kunnen worden. Maar hoe is deze biologische klok ingesteld? wil ik dan graag weten. Kortom, wat weet ik nog weinig maar van deze zomergasten, die ik nu al vele jaren op de voet volg op de delle van boerderij Stokkink, waar vanmorgen twee delen van een eierschaal op de harde stenen lagen. In een met dons gevuld nest moet nu minimaal één jonge boerenzwaluw verblijven, de eerste hier van 2022. Ik vermoed in het nest boven de grote nienduur, hoewel een vogel elders in een nest aan een oude balk naar mijn gevoel al veel langer heeft gebroed. Maar ook eierschalen vallen niet ver van een nest - of beter: de ouders gooien ze eruit, of vliegen er soms een eindje mee weg. De eerste jongen zijn niet vroeg dit jaar. Twee jaar geleden noteerde ik al op 10 mei, dat er jongen waren. Maar drie jaar geleden daarentegen ook op 28 mei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten