maandag 30 mei 2022

Bijna gefopt met rest ei

Bijna had een boerenzwaluw op de delle bij Stokkink me gefopt. Rond de middag zag ik een onrustig vrouwtje, dat al een paar dagen druk bewoog boven haar broedsel en af en toe een blik in het nest wierp, met een eierschaal naar buiten vliegen. Net hiervoor kroop kennelijk een jong uit het ei, terwijl ik nog recent vertelde dat dit volgens mijn waarneming altijd in de vroege ochtend gebeurde. Dan zie ik normaal eierschalen onder nesten liggen. Wijken de jongen van dit paar af? Zij en hun ouders bewonen het oudste nest aan de oude balken in onze boerderij, waar mijn vader in de jaren vijftig een plankje ter versteviging onder timmerde. Wel vaker zag ik dat eierschalen niet pal onder een nest lagen, maar in de vliegroute van de vogels. Niet eerder zag ik hoe een vogel dit net opengebroken omhulsel in het bekje nam en er mee wegvloog. In die route vond ik op meer dan tien meter van de grote achterdeur in het gras een deel ervan. Amper te onderscheiden van kort klaverbloeisel. Mooie schutkleur. Ik had het onwetend van de voorgeschiedenis waarschijnlijk niet gevonden. Weer een wonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten