zondag 29 augustus 2021

Verrassingen aan slot

De boerenzwaluwen op Stokkink hebben me gisteren toch nog op allerlei manieren verrast. Mede wellicht doordat ik ze door vanwege andere verplichtingen in de loop van de week ze iets minder goed permanent kon volgen en door hun grote aantal (twaalf paartjes dit jaar). Verrassend was het ineens uitvliegen van jongen van drie nesten van het tweede broedsel en dat in één nest ineens vijf jongen bleken te zitten in plaats van het gebruikelijke aantal van vier. Een zesling hebben we dit jaar ook niet gehad. In het eerste broedsel komt dat een enkele keer voor. Het uitvliegen onttrekt zich wel eens aan het oog door de donkere plekken (soms aan achterkant van een oude balk) van de nesten. Een verschillende keren schat ik het moment verkeerd in. Soms wacht ik er dagen op, maar gisteren niet. Een nest voorop de deel was al leeg voordat ik het wist en het leek erop dat ze tijdelijk, voor een beter zicht op buiten, huisden bij een naast boven de nienduur. Bij een ander nest was amper sprake van uitvliegen. Hier hebben de jongen geluk dat hun nest zit op een dikke lat voor elektriciteitskabel, waar ze overheen kunnen lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten