zaterdag 7 augustus 2021

Antwoord van vogels

Liekspier. Boerenzwaluwen gaven me vanmorgen een antwoord. Gisteren kreeg ik er een vraag over op de ‘delle’ van Stokkink. Met Jaap de Boer stond ik onder het grote zoldergat, dat we ‘slop’ noemen. Alsof de vogels ons gesprek hoorden, kwamen enkelen er vanmorgen bijeen voor hun overleg, waaronder een jonge vogel, die zich niet mengde in het gekeuvel. Maar wat is precies het ‘liekspier’ en waar komt die naam vandaan? Dan raadpleeg ik graag het veertig jaar oude boek ‘Twents in woord en gebruik’ van G.J.H. Dijkhuis. Hierin staat dat het gaat om dat deel van de zolderbalk, dat ligt naast het zoldergat. In de zeer waardevolle heruitgave van meester Heuvels klassieker Oud-Achterhoeksch Boerenleven, onder de titel ‘Oolde, mijn Oolde’, is toegelicht dat ‘liekspier’ betekent: lijkbalk. Verder is in een noot nog opgemerkt: “Boven de lijkbalk lagen de planken die gebruikt werden voor de doodkist. Het gebruik van het plaatsen van het lijk onder de lijkspier gaat terug op het heidense geloof dat de geest van de dode via het ‘slop’ naar buiten zou kunnen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten