maandag 26 juli 2021

Staren in leeg nest

Het uitvliegen zaterdag van vier jongen van een tweede broedsel van boerenzwaluwen op Stokkink leverde een aandoenlijk tafereel op. Geruime tijd staarde één van de ouders, zo te zien het vrouwtje, even later in het lege nest. Haar jongen hadden zich al weer herenigd op een draadje nabij de plek waar ze uit het eitje kropen en opgroeiden. Ze draalden zo lang met uitvliegen dat ik er al een paar dagen met mijn camera in de hand naar keek. Omdat ik het viertal en de ijverig voerende ouders zo lang op de voet volgde, nam ik ook scherp hun ge-drag waar. Aansluitend kwetterden beide ouders nog één moment samen op de rand van het nest. Ik bleef me afvragen wat het ouderpaar bewoog. Kunnen vogels terugblikken? Wilde het vrouwtje het nest schoon achterlaten, of juist inspecteren voor een eventueel derde broedsel (waarmee zwaluwen altijd in tijdnood komen)? Ik kan er door mijn lens niet anders dan als mens naar kijken. Doet een zwaluw alleen maar iets, zonder na te denken?

1 opmerking:

  1. Het zwaluwenbrein blijft boeiend. Wat er zich in zon'n klein kopje allemaal afspeelt! Vrijdagmiddag erg genoten van je zwaluwen (en van de koffie).

    BeantwoordenVerwijderen