maandag 25 juli 2011

Weer een beetje dom

Zon na een dag regen (of gebrek aan voedsel?) heeft jongen van het tweede broedsel van het tweede paar dit jaar in boerderij Stokkink er toe verleid hun nest te verlaten. Waarschijnlijk een beetje te vroeg. En een beetje dom. Vliegen kunnen ze nog amper. En ze gaan tot schrik van hun ouders op de vloer van de delle zitten. Eén jong zit omringd door de ouders, die dit kind hier ook voeren, op de stenen en even later op het onderste stuk van de grote achterdeur. Een ander jong heeft zich verscholen in een holte, in het lemen gedeelte van de delle en wordt niet meer gevoerd. Een uur later zie ik dat het dood is. Ik zal het zo begraven. Zouden we nog katten houden, dan waren deze jonge vogels al lang gevangen en opgevreten. Eén van de vier jongen zit nog in het nest en één mis ik er dus. Hebben de boerenzwaluwen door de kou van de afgelopen dagen gebrek aan voedsel gehad? vraag ik me af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten