woensdag 12 juli 2023

Uitvliegen en kruipen

Vanmorgen was ik net op tijd om het uitvliegen van de eerste jongen van een van de vijflingen op de delle van Stokkink waar te nemen. Op dit punt doen zich bij boerenzwaluwen nog wel eens verrassingen voor. Soms duurt het een paar dagen langer dan ik verwacht, een andere keer zijn de vogels mij iets te snel af. Afgelopen zondag hadden vijf jongen al hun veilige nest verlaten voordat ik iets van hun grote sprong zag. Vanmorgen waren drie jongen vertrokken uit hun nest toen ik met mijn fototoestel verscheen. Ze zaten een eindje verder op de eeuwenoude balk, bij het liekspier. De plaats naast het grote gat (slop) in de zolder waardoor vroeger het hooi op de zolder van de boerderij werd gestoken. Het tweetal dat in het oude nest achterbleef, kreeg gezelschap van één van de ouders. Ter ondersteuning of stimulering om ook het nest te verlaten. Even later kropen/fladderden de drie durvers geleidelijk aan weer terug. Eerst naar een ander nest aan dezelfde balk, dat ook vaak dient als zit- en hangplek voor pa en ma. Eén van de ouders hield nu vanaf een spijker hieronder aan de balk alle capriolen van de jongen scherp in de gaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten