maandag 20 juni 2022

Druk met uitvliegen

Het is druk op de delle van Stokkink met jonge boerenzwaluwen die uitvliegen, voor het eerst hun veilige nest aan de eeuwenoude balken even verlaten. Soms duurt dit langer dan verwacht, een andere keer verrassen me de jonge vogels me met een snelle overgang naar deze levensfase. Zoals vanmorgen jongen deden die opgroeiden in een bijna altijd onzichtbaar nest, aan de donkere kant van een balk. Ze bleken al volgroeid. Opeens zag ik ze vanmorgen een meter verder zitten, op latten voor elektriciteitskabels, terwijl ik aan de overzijde juist probeerde te volgen of vijf jongen, waarvan de eersten gisteren al een eindje langs de balk kropen eindelijk hun nest zouden verlaten, zoals even later ook gebeurde. Gistermorgen vlogen al vier jongen uit. Eén hiervan heb ik sindsdien niet teruggezien. Waarschijnlijk heeft die het niet overleefd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten