maandag 28 juni 2021

Gast niet welkom

Conflicten komen ook in de vogelwereld voor. Gistermorgen stond ik er dicht onder toen een boerenzwaluw op de delle van Stokkink hard ingreep bij jongen, die op het punt staan uit te vliegen en langs een oude balk kropen. Pas later kreeg ik in de gaten wat het probleem was: een al uitgevlogen vogel uit een ander nest was er bij gaan zitten en lokte kennelijk zo ook de anderen jongen. Meestal proberen de oudere vogels met het goede voorbeeld gedrag te stimuleren, al heeft dat niet altijd het bedoelde effect. Op allerlei manieren liet één van de ouders gisteren blijken het oneens te zijn met de bezoeker, die niet welkom was. Onder andere met een wijd geopende bek. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling dat dit werd nagedaan. Uiteindelijk trok de oude vogel deze jonge gast zelfs aan de veren. Met ontzetting sloegen de andere jonge zwaluwen dit tafereel gade. Later zag ik dat alle jongen weer teruggekeerd waren in hun nest. Pas na het goed analyseren van de situatie begreep ik wat er aan de hand was. Het nest telde maar vier jongen en ik had er vijf geteld aan de oude balk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten