zondag 14 juli 2024

Tussen boombladeren

Vroeger dacht ik altijd dat boerenzwaluwen nooit in een boom gingen zitten. Ik zag ze buiten vrijwel alleen, vaak massaal. op bovengrondse elektriciteitskabels. Later las ik wel eens over rietvelden waarin ze na hun terugkeer of voor hun vertrek in vertoefden. Toen ik ze sinds de jaren negentig steeds beter ging bestuderen nam ik ze steeds vaker waar op het dak van de boerderij en schuren en viel me ook op hoe jongen graag een kale tak van een boom, met een goed uitzicht dus, als zitplek kiezen na het uitvliegen, om zich hier te laten voeren met insecten. Vandaag maakten me druk gekwetter en aan- en afvliegende volwassen vogels me er op attent, dat ze zich ook wel eens verschuilen op een tak tussen de bladeren van een boom. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten