dinsdag 30 juli 2024

Slaapplek in jonge eik

Een jonge solitaire eik aan de rand van een perceel bij Stokkink diende boerenzwaluwen kennelijk de afgelopen nacht weer als slaaplek. Gisteravond heb ik ze hier gemist. Ik verwachtte dat ze op deze fraaie zomeravond nog laat massaal langs de geel kleurende hemel zouden strijken, maar ze waren vroeg vertrokken. Vogels, die vanmorgen vroeg tussen en rondom essen op het erf vlogen, maakten me attent op de grote groep in de boom. Ineens vloog een groot aantal zwaluwen uit de eik en even later keerden ze er geleidelijk aan weer terug, waarna dit tafereel zich nog enkele malen herhaalde, voordat de groep vertrok. Waar naartoe? Dat weet ik niet. Maar voor de terugreis naar Afrika is het nog te vroeg. Het zomerweer is nog te fraai in ons land. Ik verwacht ze de komende weken nog wel weer teug ergens in de omgeving en soms vertoeven er tientallen op draadjes in ons achterhuis, als eens op 'augustusdraden' (bovengrondse elektriciteitskabels). Alsof ze de vogels die daar verblijven alvast willen oproepen voor de grote terugreis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten