woensdag 17 juli 2024

Taal boerenzwaluw

Wat zou ik graag de taal volledig leren kennen van de boerenzwaluwen. Ik begrijp gelukkig wel iets van hun grote verscheidenheid — veel groter dan ik in het verleden ondanks al mijn interesse dacht — aan klanken. Op basis van hun gedrag heb ik vaak wel een flauw vermoeden. Toch versta ik lang niet alles van wat uit hun drukke keeltjes wordt geperst. Het zal echter vast mogelijk zijn op basis van onderzoek meer inzicht te verwerven, meer vat te krijgen op hun gejubel, gebabbel, vreugde- en  liefdeszangen en angstkreten. Het zou fijn als musici en componisten zich ook in dit koor mengen, wie weet hebben ze dit al gedaan. Omdat veel mensen nog zo doof zijn voor deze oorstrelingen mag ook een gebarentolk niet ontbreken natuurlijk, een Irma van de zwaluwenwereld, maar dan iemand die de stem van deze vogel verstaat. Zo lang de taal van de zwaluw, inclusief uiteraard alle dialecten hieronder, niet volledig vastligt hebben we gelukkig nog dichters, die ons kunnen helpen iets meer van het geheim te ontrafelen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten