vrijdag 2 augustus 2024

Uitvliegen in twee keer

Op de goede momenten nam ik vandaag een paar keer een kijkje bij de boerenzwaluwen op de delle van Stokkink. Vanmorgen had ik het geluk extra vroeg te zijn opgestaan. Toen ik rond kwart voor acht opnieuw keek op de delle, ontdekte ik dat de eerste van een nest met vier jongen net was uitgevlogen. Later volgde een tweede. Het ouderpaar volgde gespannen al hun verrichtingen. Twee waagden de sprong naar een draadje bij hun nest nog niet. Rond de middag zat het viertal weer keurig in het vertrouwde nest. Ik verwachtte niet, dat jonge vogels dit later op de dag opeens samen zouden verlaten. Rond vier uur bleken ze dat echter toch te hebben gedaan. En het opmerkelijkste was, dat ze zitplekken kozen, waar hun ouders deze week in wat een rare bui leek ook al enkele keren rondvlogen – kennelijk een voorspel. Ze vertoefde toen bij hun eerste nest van dit jaar aan dezelfde eeuwenoude balk (2e foto nu met vandaag uitgevlogen jongen), waar 17 juni hun eerste jongen uitvlogen en een plekje waar de balk verweerd is. Beide ouders inspecteerden ook goed of het nest van hun tweede broedsel dit jaar vanmiddag inderdaad door alle jongen was verlaten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten