vrijdag 2 augustus 2024

Levend lokmiddel

Een boerenzwaluw, die alvorens jongen te voeren gisteren met een levend insect in haar/zijn bekje, even op een oud deurtje van de hiele (zijzolder) ging zitten, brengt me tot een kleine overdenking. De jongen van deze vogel zijn zo groot, dat ze over een paar dagen uit kunnen vliegen. In deze fase worden ze in vliegende vaart gevoerd. Net voor het uitvliegen gaan slimme ouderparen er soms toe over het voedsel niet af te geven, maar er als lokmiddel mee voor de jongen te fladderen. Daar leek me dit tafereel een voorspel van. Pas nu ik de laatste jaren steeds scherpere foto’s heb kunnen maken, krijg ik echt oog voor wat er op het menu staat van de kleine jongen. Ik las vaak over de duizenden insecten die door zwaluwen, die er vaak om de paar minuten mee aan komen vliegen, worden gevangen en dacht dan altijd aan zeer kleine insecten (en las, meen ik, wel eens iets over presentatie hiervan als voedselballetje). Bij de zwaluwen op de delle van Stokkink ligt dat toch anders. Ik zie in de bekjes van hongerige jongen veel vliegen en wespachtige insecten glijden. Zo groot, dat ik me steeds meer verwonder over hoe die kleine schepseltjes in staat zij  ze te verteren. Aan de poep te zien onder de nesten, doen ze dat goed. Door de scherpe foto’s en vele beelden, snel achter elkaar genomen, zie ik ook goed, dat het meestal om levende insecten gaat. Soms weet van een paar gelijk aangeboden vliegen er wel eens een te ontsnappen. Van grotere insecten zie ik de pootjes soms nog goed bewegen. We weten nog veel te weinig van het leven van alle schepsels, denk ik dan. En wie zou dit wonder door menselijk gedrag willen bedreigen?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten