donderdag 20 juni 2024

Valk grijpt net mis

Bijna was een jonge boerenzwaluw vanmorgen op het erf van Stokkink gepakt door een jagende valk, maar deze vloog zich vast in dode takjes waarop deze week uitgevlogen jongen werden gevoerd. Valken vormen een van de grootste bedreigingen voor de jonge zwaluwen. Een viertal werd vanmorgen op dode takjes van een wilg, met een goed uitzicht op de aan- en afvliegende ouders, gevoerd met insecten. Dat leek een eenvoudige prooi voor de valk. Ik fotografeerde net het voeren toen er ineens grote paniek uitbrak en een klap was te horen. Met eigen ogen zag ik het niet eens zo snel, pas achteraf op mijn foto. Gelukkig zag ik daarna nog wel de roofvogel zonder zwaluwtje wegvliegen. Deze keer ging het voor de vogel, die er wellicht zijn jongen mee had willen voeren, mis. Dat is ook het leven van deze vogels. Ik geniet echter toch meer van andere taferelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten