donderdag 13 juni 2024

Opeens uitgevlogen

Soms wacht ik er een paar dagen op. Vanmiddag verrasten me de jongen boerenzwaluwen die zijn opgegroeid in het nest bij het liekspier, de eeuwenouwde balk bij het grote zoldergat. Hun nest bevindt zich aan de donkere kant van de balk en is daardoor amper zichtbaar. Toch had ik er vanmorgen nog goed naar gekeken. Voor het eerst vliegen, vindt meestal in de ochtenduren plaats. Deze vier jongen waren me te snel af. Ik bestudeerde een nest met net uit het ei gekropen jongen en zag bij een ander nest een jong vliegoefeningen doen. Toen ik de eerste uitgevlogen vogel op de foto kreeg aan de andere kant van het zoldergat, had ik nog niet de gaten dat het een jonge vogel was. Pas toen dit jong even later op een draadje ging zitten, zag ik het aan de korte staart. Aanvankelijk dacht ik dat het een voorloper (of -vleger) was. Maar bij terugkeer van de vogel aan het liekspier, bleek het nest leeg te zijn. Maar waar waren de andere jongen? Dat leest u later. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten